اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش «القدس العربی»| مشارکت عربی و پشتیبانی آمریکایی از کشتار حفتر در لیبی

القدس العربی نوشت، حملات جنون آمیز نیروهای ژنرال حفتر به غیرنظامیان و مهاجران در لیبی که تحت مشارکت امارات و چتر حمایتی آمریکا صورت می‌گیرد، جامعه جهانی را در برابر کشتار مردم بی دفاع در لیبی مسئول کرده است.

گزارش «القدس العربی»| مشارکت عربی و پشتیبانی آمریکایی از کشتار حفتر در لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پناهندگان آفریقایی و عربی که به دنبال مهاجرت از طریق لیبی بودند، در عرض 24 ساعت با دو حادثه روبرو شدند. نخست بمباران یک اردوگاه اسکان آنها در منطقه تاجورا در شرق طرابلس و سپس غرق شدن قایقی که  از ساحل لیبی به راه افتاده بود. در حمله هوایی  به محل نگهدای مهاجران حداقل 60 نفر از جمله شش کودک کشته و 130 نفر دیگر زخمی شدند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی با عنوان «مشارکت عربی و پشتیبانی آمریکایی از کشتار در لیبی» نوشت: از زمانی که نیروهای ژنرال خلیفه حفتر حمله زمینی و هوایی به طرابلس را آغاز کردند، این بیش‌ترین تعداد افرادی است که در یک حمله هوایی کشته می‌شوند در حالی که تعداد مفقودین حادثه غرق قایق هم به قریب به هشتاد نفر می‌رسد.

حمله نیروهای حفتر به پناهندگان این مسئله را ایجاد می‌کند که از جنبه نظامی حمله به پناهندگان فقیر و شبه بازداشتی چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد غیر از ارعاب و انتقام گیری از قربانیانی که اصلا هیچ ارتباطی با جنگ ندارند.

آیا منطقی است که گفته شود این دو حمله هوایی علیه مهاجران اشتباهی فنی یا تصادفی بوده است؟ آیا می‌توان این حمله را به دیوانگی ناگهانی ژنرال حفتر به دنبال سقوط شهر راهبردی «غریان» به دست دولت مشروع لیبی مرتبط کرد؟

پس از شکست نیروهای حفتر در غریان، دعوت‌ها برای تهدید و ارعاب غیرنظامیان لیبی در طرابلس و خود شهر غریان افزایش یافت و جنگنده‌های حفتر غیرنظامیان را در طرابلس هدف گرفتند، فرودگاه بین‌المللی معیتیقه را بمباران کردند و  شش ترکیه‌ای را در شرق لیبی بازداشت کردند که با عکس العمل رسمی و شدید ترکیه روبرو شد، تا جایی که «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم حفتر را این گونه توصیف کرد: «او هیچ حس انسان دوستی ندارد و مردم لیبی را بی رحمانه هدف می‌گیرد.».

به گفته منابع مختلف لیبیایی در بمباران اردوگاه مهاجران در تاجوراء هواپیماهای اماراتی نیز مشارکت داشتند. آن هم یک روز پس از اینکه ابوظبی تسلیح ژنرال حفتر را انکار کرد با وجود اینکه نیروهای دولتی وفاق ملی در غریان به سلاح‌های آمریکایی وارد شده به لیبی دست یافتند تا جایی که سناتور «رابرت منندز» در نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیق در قرارداد تسلیحاتی بین آمریکا و امارات شد. یک مقام آمریکایی هم گفته است که کشورش ادعاها درباره سوء استفاده امارات از سلاح آمریکایی در لیبی را جدی خواهد کرد.

اما کارشکنی آمریکا در صدور صرفا یک بیانیه از سوی شورای امنیت در محکومیت کشتار تاجوراء که سازمان ملل هم آن را جنایتی جنگی خواند نشانه دو رویی بزرگی است که در اظهارات مقام آمریکایی درباره واردات سلاح آمریکایی از امارات برای حفتر وجود دارد و موضع دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در موافقت پشت پرده با جنایات جنگی بی‌وقفه حفتر و نیروهایش علیه لیبیایی‌ها و مهاجران را برملا می‌کند.

این یعنی فقط رد پای حفتر در حمله خونبار و کور به غیرنظامیان در طرابلس وجود ندارد بلکه حاکمان امارات هم که در تسلیح و تامین مالی ژنرال شریک هستند و با جنگنده‌های خود از او پشتیبانی می‌کنند و همچنین دولت ترامپ با سرپوش گذاشتن بر جنایات در لیبی در برابر اوضاع این کشور مسئول هستند.

بامداد چهارشنبه جنگنده‌های ناشناس یک اردوگاه پناهندگان در منطقه تاجورا واقع در شرق شهر طرابلس را بمباران کردند. سازمان ملل این حمله را جنایت جنگی، نقض حقوق بشر و مغایر با ارزش‌های انسانی توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست آن را محکوم کند و خواستار مجازات عاملان این جنایت شود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول